Η προσωπογραφία δια χειρός Τόμας Λόρενς βρήκε το νόημά της.
Η ενασχόλησή του με το σχέδιο ξεκίνησε σε μικρή ηλικία, όταν προς διασκέδαση των πελατών του πατέρα του στο πανδοχείο που διατηρούσε, φιλοτεχνούσε πορτρέτα τους. Ορισμένα γνωστά έργα εκείνης της περιόδου, όπως αυτό που αναπαριστά τον Λόιντ Κένιον, πρώτο βαρόνο του Κένιον, χρονολογούνται το 1779, όταν ο Λώρενς ήταν μόλις δέκα ετών. Μετά τη χρεωκοπία τους, το 1779, οι γονείς του εγκαταστάθηκαν προσωρινά στην Οξφόρδη και αργότερα στο Γουέιμαουθ, επιχειρώντας να εκμεταλλευτούν το ταλέντο του γιου τους, χωρίς ωστόσο να φροντίσουν για την εκπαίδευσή τους. Το 1780 η οικογένεια εγκαταστάθηκε στο Μπαθ, όπου ο Λώρενς ξεκίνησε να εργάζεται επαγγελματικά. Στην ίδια περίοδο ανάγονται τα πρώτα έργα του με παστέλ. Ο τοπιογράφος Τόμας Μπάρκερ και ο πάτρονάς του Τσαρλς Σπάκμαν καθοδήγησαν τον Λώρενς στην τεχνική της ελαιογραφίας.
Το 1787 σπούδασε στη Βασιλική Ακαδημία του Λονδίνου και περίπου την ίδια εποχή ήρθε σε επαφή με τον σπουδαίο προσωπογράφο σερ Τζόσουα Ρέινολντς, ο οποίος τον ενθάρρυνε αναγνωρίζοντας το ταλέντο του. Εξαιρετικά προικισμένος, ο Λώρενς εδραίωσε γρήγορα τη φήμη του και σε ηλικία είκοσι ετών ανέλαβε να φιλοτεχνήσει το πορτρέτο της βασίλισσας Σάρλοτ, συζύγου του Γεωργίου Γ΄. Το 1791 εκλέχτηκε συνεργάτης της Βασιλικής Ακαδημίας και έγινε ακαδημαϊκός το 1794.
Μετά το θάνατο του Ρέινολντς, ο Λώρενς ήταν ο σημαντικότερος προσωπογράφος της Αγγλίας. Το έργο του διακρίνεται για το ζωηρό και δραματικό ύφος του. Συνήθως ζωγράφιζε κατευθείαν στον καμβά, χωρίς χρήση προπαρασκευαστικών σχεδίων. Ο Λώρενς υπήρξε επίσης σημαντικός συλλέκτης έργων τέχνης, ειδικότερα πινάκων μεγάλων ζωγράφων της ύστερης Αναγέννησης. Για την ανάπτυξη της συλλογής του ευνοήθηκε από τις πολιτικές ανακατατάξεις που ακολούθησαν τη Γαλλική Επανάσταση και τους Ναπολεόντειους πολέμους με τη διάλυση αξιόλογων ευρωπαϊκών συλλογών.