Ήταν ένας «χαμαιλέοντας της 7ης Τέχνης», όπως είχε χαρακτηρισθεί, καθώς στη φιλμογραφία του εντάσσονται ταινίες από πολλά και διαφορετικά κινηματογραφική είδη. Με το έργο του, που περιλαμβάνει γνωστές ταινίες, όπως «Το Εξπρές του Μεσονυχτίου» και «Ο Μισσισσιπής καίγεται», αποτέλεσε τον συνδετικό κρίκο μεταξύ του παλαιού βρετανικού κινηματογράφου και του “free cinema” (Λίντσεϊ Άντερσον, Τόνι Ρίτσαρντσον κ.ά.) και του νέου ρεαλισμού των Κεν Λόουτς, του Στίβεν Φρίαρς κ.ά.
Ο Άλαν Πάρκερ γεννήθηκε στις 14 Φεβρουαρίου 1944 στο Λονδίνο. Ξεκίνησε την καριέρα του από τη διαφήμιση και το 1975 γύρισε την πρώτη του ταινία μεγάλου μήκους με τίτλο «Ανήλικοι ριφιφίδες» («Bugsy Malone»), ένα μιούζικαλ για τις ταινίες με γκάνγκστερ της δεκαετίας του ‘30, τους ρόλους του οποίου ερμήνευσαν παιδιά.
Η δεύτερη ταινία του, «Το Εξπρές του Μεσονυχτίου» («Midnight Express», 1978), που αφηγείται τον Γολγοθά ενός νεαρού Αμερικανού σε τουρκική φυλακή μετά την προσπάθειά του να φύγει από τη χώρα με μια ποσότητα χασίς, τον έκανε ευρύτερα γνωστό, παρότι η προσέγγισή του κατηγορήθηκε ως «ρατσιστική». Η ταινία κέρδισε τα Όσκαρ σεναρίου (Όλιβερ Στόουν) και μουσικής (Τζόρτζιο Μορόντερ), ενώ ο ίδιος ήταν υποψήφιος για Όσκαρ και Χρυσή Σφαίρα σκηνοθεσίας.
Τη δεκαετία του ’80 γνώρισε μεγάλη επιτυχία με το νεανικό μιούζικαλ «Στον Πυρετό της Δόξας» («Fame», 1980), τη μουσική ταινία «Πινκ Φλόιντ: Το Τείχος» («Pink Floyd: The Wall», 1982), εμπνευσμένη από το ομώνυμο άλμπουμ του σπουδαίου ροκ συγκροτήματος, το ψυχολογικό δράμα «Μπέρντι: Ο άνθρωπος Πουλί» («Birdy», 1984), το θρίλερ «Δαιμονισμένος Άγγελος» («Angel Heart», 1987) και το πολιτικό δράμα «Ο Μισσισσιπής Καίγεται» («Mississippi Burning», 1988), που εκτυλίσσεται στον αμερικάνικο Νότο τη δεκαετία του ’60, εποχή των μεγάλων αγώνων των αφροαμερικανών για κοινωνική απελευθέρωση. Για την τελευταία του αυτή ταινία ήταν υποψήφιος για το Όσκαρ σκηνοθεσίας.
Ακολούθησαν ταινίες, όπως «Οι Ροκάδες του Δουβλίνου» («The Commitments», 1991), «Εβίτα» («Evita», 1996), κινηματογραφική μεταφορά του ομώνυμου μιούζικαλ του Άντριου Λόιντ Γουέμπερ με τη Μαντόνα στο ρόλο της Εβίτας Περόν και «Η Ζωή του Ντέιβιντ Γκέιλ» («The Life of David Gale», 2003), που αποτέλεσε το κύκνειο άσμα του.
Έκτοτε, ο Άλαν Πάρκερ αντιμετώπισε σοβαρά προβλήματα υγείας, που οδήγησαν στο θάνατό του στις 31 Ιουλίου 2020. Ο σπουδαίος σκηνοθέτης άφησε πίσω του πέντε παιδιά από τους δύο γάμους του και επτά εγγόνια. Το 2002 έλαβε τον τίτλο του «σερ» από τη βασίλισσα Ελισάβετ για τη συνεισφορά του στην τέχνη.